Wereldoriëntatie
Wat leren we precies?
Voor wereldoriëntatie (mens en maatschappij, wetenschap en techniek) werken wij met De basis voor wereldoriëntatie en eigen materiaal. Er wordt 6 uur voorzien.
Er zijn verschillende onderdelen:
- Tijd
- Ruimte en verkeer
- Natuur
- Techniek
- Mens
- Maatschappij
De leerlingen krijgen gedurende het schooljaar themabundels. Ook eigen thema’s of actualiteit kunnen aan bod komen.
We werken projectmatig indien dit kan. Soms zelfs klasoverschrijdend. We starten elk thema met een kring. Een project/thema duurt meestal 3 tot 4 weken. Tijdens het thema vinden er op geregelde tijdstippen praktische evaluaties plaats. Op het einde van een thema volgt er ook een evaluatie. Dit kan praktisch of op papier zijn. Per thema proberen we ook op uitstap te gaan.
Welke leermiddelen zijn er?
- Tijdslijn met extra uitleg over de leerstof van tijd.
- Wo-map met hulpfiches en stappenplannen (per kind), (huis)taken, (toets)voorbereidingen, oefenbundels (per kind) en themabundels.
- Affiches in de klas om belangrijke regels te onthouden.
- Kaarten en atlas bij lessen ruimte.
- Klasbibliotheek met leesboeken, informatieve boeken, doeboeken,...
- Kladschrift om schrijfopdrachten te noteren.
- Wisbordje, stift en wisser
Hoe wordt er geëvalueerd?
Enkele voorbeelden:
- Tijd: tussentijdse evaluatie, toetsen en leeruitstappen
- Ruimte: tussentijdse evaluatie, toetsen en spreekopdracht
- Natuur: tussentijdse evaluatie, toetsen en leeruitstappen
- Mens en maatschappij: tussentijdse evaluatie en toetsen
- Verkeer en techniek: projectwerk
Hoe kan je thuis aan de slag?
- Actua! Kranten, tijdschriften, boeken, radio, het nieuws,…
- Online oefeningen
Wil je graag wat meer te weten komen? Klik dan op deze knop.
Maak jouw eigen website met JouwWeb